Spørsmål og svar

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Områder som er underlagt sanksjoner fra FN eller EU

Enhver erstatningsplikt - og andre forpliktelser overfor den forsikrede eller andre rettighetshavere under forsikringen - bortfaller dersom oppfyllelse av forpliktelsen medfører brudd på regelverk som gjennomfører bindende vedtak fattet av FNs Sikkerhetsråd eller restriktive tiltak vedtatt av EUs råd.

Europeisk Helsetrygdkort

Europeisk Helsetrygdkort

Husk å ta med Europeisk Helsetrygdkort på reiser

Skal du reise til EØS-land eller Sveits, anbefaler vi at du tar med deg europeisk helsetrygdkort for å dokumentere rettigheten din til god helsehjelp.

Bestill helsetrygdkort

Kjøp, bruk og angrerett

  • Din rett til å angre følger av angrerettloven, og ved kjøp av reiseforsikring har du som hovedregel angrerett på 14 dager. Angreretten er unntatt der forsikringsperioden er 4 uker eller mindre.

  • Mandag til fredag 10:00-16:00 kan du ringe oss på 24 14 45 70 så bestiller vi reiseforsikring for deg umiddelbart. 
    Reiseforsikringen kan også kjøpes online via våre hjemmesider før avreise. 

    Hvis vi har stengt i forbindelse med helg eller helligdager, må du gjøre bestillingen online. Du vil automatisk motta en forsikringsbekreftelse på oppgitte mailadresse som du kan skrive ut og ta med på reise.

    Vær oppmerksom på at alle forsikringer kjøpt online etter utreise er å anse som ugyldige. 

  • Er du på reise og det har oppstått sykdom/skade eller annet akutt du behøver hjelp med skal du kontakte vår alarmsentral Gjensidige Travel Assistance på + 45 33 15 60 60. 

    Dersom du ønsker å melde fra om en skade/hendelse (eller ekstrautgifter i forbindelse med en alarmsak) til din reiseforsikring, må du bruke vår digitale skademelding: Klikk her for å melde din skade

    En saksbehandler på vår skadeavdeling vil da vurdere den og gi tilbakemelding på om hendelsen er dekket eller ikke, eventuelt ta kontakt hvis de trenger mer informasjon. 

Behøver jeg reiseforsikring?

  • Mange kredittkort har uklare og vanskelige vilkår. I følge Forsikringsklagenemda bør kunden derfor ikke nøye seg med kortforsikring, men sikre seg ved å kjøpe en vanlig reiseforsikring som ikke stiller spesielle krav til betalingsmiddel.

Familieforsikring

  • Har Gouda familieforsikring?

  • Man kan kun tegne familieforsikring på en helårs reiseforsikring eller en enkeltreiseforsikring. Ved tegning av helårsforsikring gjøres dette ved å skrive inn totalt antall familiemedlemmer i boksen familie. Enkeltperson skal stå med null - 0. Velg deretter super eller standard dekning og trykk bestill.

    Når man skal bestille enkeltreiseforsikring setter man inn antall par eller voksne, og antall barn under 21 år som skal være med i forsikringen. Barn over 21 år regnes som voksen når det gjelder enkeltreiseforsikring.

    Når man skal bestille enkeltreiseforsikring setter man inn antall par eller voksne, og antall barn under 21 år som skal være med i forsikringen. Barn over 21 år regnes som voksen når det gjelder enkeltreiseforsikring.

    Ektefeller, samboere og hjemmeboende barn frem til de fyller 21 år kan være dekket i en helårsforsikring for familie.

Forsikring for deg under 35 år

For deg over 70 år

  • Reiser du mye, vil vi anbefale en Helårsreiseforsikring med superdekning, som dekker deg på alle reiser i et år, inntil 70 dager pr. reise. Denne forsikringen er gjeldende så fort du forlater din egen bopel.

    Hvis du ønsker å kjøpe forsikring kun for en enkelt reise, kan vi tilby deg vår Seniorforsikring.

Forlengelse og endring av forsikring

  • For å kunne refundere tilgodehavende forsikringspremie, behøver vi at du opplyser ditt polisenummer samt kontonummer for utbetaling. I de tilfeller hvor forsikringen er betalt med kort, vil det refunderes til betalingskortet, gitt at kortet ikke har utløpt.  Ønsker du oppsigelse med tilbakevirkende kraft fra hjemkomstdatoen, ber vi deg samtidig om å fremsende dokumentasjon (boardingkort eller baggasjelapper) for din hjemkomst.

    Oppsigelsen skal skje senest 14 dager etter din hjemkomst. Skjer det senere, eller uten fremsendt dokumentasjon, vil hjemkomstdatoen bli registrert som den dag vi mottar oppsigelsen.

    Bemerk at beløp under 300,- ikke refunderes. 

    Obs: Egne regler gjelder for Helårsreiseforsikring og Student Utland.

    Er forsikringen ikke trådt i kraft, og Gouda mottar oppsigelsen innen ikrafttredelsesdatoen, refunderes den fulle premien.

    Vi behandler saken så snart som mulig etter at vi har mottatt ovenstående opplysninger.

    Oppsigelsen skal sendes til vår salgsavdeling på gouda@gouda.no.
     

Ekspedisjoner og risikosport

  • Vilkårene har unntak for reiser i form av ekspedisjoner eller reiser av lignende karakter. Med ekspedisjoner menes eksempelvis reiser med formål å oppdage nye områder, eller reiser med et vitenskapelig formål.

    Eksempler på reiser som alltid vil betraktes som ekspedisjoner er turer til Antarktis, områder nord for den 80. breddegrad, kryssing av Grønland, opphold i Himalaya over 4 500 meters høyde.

    Ta kontakt med Gouda, dersom du er i tvil om din reise faller under vilkårenes definisjon av ekspedisjon, eller om en spesialforsikring med særlige vilkår vil være nødvendig.

     

Sykdom og sykehusopphold

  • Alle utgifter til lege og medisiner du har i forbindelse med akutte og uventede sykdomstilfeller dekkes med ubegrenset sum, uansett graden av alvorlighet. Vi dekker hjemtransport om det oppfattes som nødvendig for tilstrekkelig behandling. Merk at hjemtransport alltid må klareres av Travel Assistance, vår døgnpåne alarmsentral. Vi dekker tilkall for opptil to familiemedlemmer som blir tilkalt ved akutt alvorlig sykdom/ulykkesskade eller død som rammer den forsikrede.

Reise til land med reiseråd fra UD

  • Gouda forholder seg til de enhver tid gjeldende reiseråd fra Utenriksdepartementet. Du som reisende bør være klar over at det er begrensninger i forsikringen dersom man reiser inn i områder der UD allerede har utstedt reiseråd.

    Det vil til enhver tid være det gjeldende forsikringsvilkåret som legges til grunn ved skadeoppgjøret. 

    Reiseråd som vil kunne medføre begrensninger i forsikringens dekningsomfang er:

    • Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige
    • Utenriksdepartementet fraråder alle reiser
    • Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i et land og norske borgere oppfordres til å forlate lande

    Begrensninger i forsikringsdekningen på enkeltreiseforsikringen

    • Forhold som oppstår i sammenheng med det utstedte reiserådet fra UD (krig/uroligheter/terror) vil ikke være dekket. Eksempler på dette kan være medisinske utgifter, transportutgifter o.l. 
    • Evakuering vil ikke være omfattet

    Vær oppmerksom på følgende

    • Helårsreiseforsikringen er ugyldig i områder/land med reiseråd.
    • Det vil kun være begrensninger i forsikringsdekningen for de områder som er spesifisert i UDs reiseråd.
    • Forsikringen vil gjelde som normalt dersom det oppstår en konflikt eller om det blir utstedt et reiseråd under tiden du befinner deg i det aktuelle området.
    • I noen tilfeller vil vi kunne tilby en utvidelse av forsikringen. Ta kontakt med oss for å se om vi kan tilby en utvidelse for din reise.
       

Flystreik, passproblemer og bagasje

  • Sørg for å møte opp på flyplassen ved check-in til rett tid, med mindre flyselskapet på forhånd har informert deg om at flyavgangen er flyttet til et annet tidspunkt eller kansellert.  

  • Vent med å finne alternative reiser til du vet om flyet ditt er kansellert, så du får mulighet til å få eventuelle merutgifter dekket.

  • Undersøk hva det streikende flyselskapet kan tilby deg. Det skal tilby en annen eller senere avgang – eventuelt med et annet flyselskap eller transportmiddel. Du kan også velge å få pengene igjen.  

  • Hvis flyselskapet ikke kan tilby en løsning, og du selv har funnet en alternativ avgang, bør du vente med å bestille den til du har vært i kontakt med flyselskapet. Hvis du ikke kommer i kontakt med flyselskapet, kan du ikke være helt sikker på at du får erstattet merutgiftene. Du har som utgangspunkt derimot krav på å få dekket utgifter til en alternativ avgang, også hvis det er en ny billett hos et annet flyselskap.

  • Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

    Hva kan du selv gjøre?

    • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
    • Dersom du har bestilt hotell som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet eller reisearrangøren for avbestilling eller ombooking.
    • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
  • Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

    Hva kan du selv gjøre?

    • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
    • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.

    Ler mer om pass og ID-kort på politiet.no

  • Det er utfordringer med mangel på personell i sikkerhetskontrollene på mange flyplasser nå. Dette kan føre til timelange køer. Slike forsinkelser dekkes ikke av reiseforsikringen.

    Hva må du selv passe på?

    • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
    • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.
  • Forsinket bagasje

    Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

    Du må du kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket dine innkjøp, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

    Beløpsgrensen varierer mellom våre forsikringer. Se vilkårene i din avtale for hvor mye som dekkes for nødvendig innkjøp. Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

    Bagasjen har vært borte i 3 uker

    Hvis bagasjen din ikke er kommet til rette etter 3 uker, kan du be flyselskapet om erstatning for tapt bagasje. Vi anbefaler at du gjør dette før du melder saken på reiseforsikringen. Hvis flyselskapet ikke dekker alt, vil vi vurdere erstatning for det som gjenstår.

    Vi erstatter ikke tapt bagasje før den har vært borte i minst 6 uker, fordi vi opplever at bortkommet bagasje stort sett kommer til rette innen den tid.

    Hvis bagasjen kommer til rette etter at vi har utbetalt erstatning, så tilhører den Gouda. Bagasjen må da sendes inn til et av våre kontorer, eller du kan beholde bagasjen ved å returnere beløpet vi har erstattet.