Spørsmål og svar

Her kan du finne svar på ofte stilte spørsmål knyttet til reisen.

Kjøp, bruk og angrerett

  • Din rett til å angre følger av angrerettloven, og ved kjøp av reiseforsikring har du som hovedregel angrerett på 14 dager. Angreretten er unntatt der forsikringsperioden er 4 uker eller mindre.

  • Mandag til fredag 10:00-16:00 kan du ringe oss på 24 14 45 70 så bestiller vi reiseforsikring for deg umiddelbart. 
    Reiseforsikringen kan også kjøpes online via våre hjemmesider før avreise. 

    Hvis vi har stengt i forbindelse med helg eller helligdager, må du gjøre bestillingen online. Du vil automatisk motta en forsikringsbekreftelse på oppgitte mailadresse som du kan skrive ut og ta med på reise.

    Vær oppmerksom på at alle forsikringer kjøpt online etter utreise er å anse som ugyldige. 

  • Der norsk UD har gitt reiseråd for bestemte land eller områder, må det som utgangspunkt betales en tilleggspremie for å være dekket også ved skader som følge av krig og uroligheter. Vi ber deg kontakte Gouda for avklaring om det er nødvendig å kjøpe en tilleggsforsikring, og om vi kan tilby krigsrisikotillegg for området du skal reise til.

Forlengelse og endring av forsikring

  • For å kunne refundere tilgodehavende forsikringspremie, behøver vi at du opplyser ditt polisenummer samt kontonummer for utbetaling. I de tilfeller hvor forsikringen er betalt med kort, vil det refunderes til betalingskortet, gitt at kortet ikke har utløpt.  Ønsker du oppsigelse med tilbakevirkende kraft fra hjemkomstdatoen, ber vi deg samtidig om å fremsende dokumentasjon (boardingkort eller baggasjelapper) for din hjemkomst.

    Oppsigelsen skal skje senest 14 dager etter din hjemkomst. Skjer det senere, eller uten fremsendt dokumentasjon, vil hjemkomstdatoen bli registrert som den dag vi mottar oppsigelsen.

    Bemerk at beløp under 300,- ikke refunderes. 

    (Obs: Egne regler gjelder for Helårsreiseforsikring)

    Er forsikringen ikke trådt i kraft, og Gouda mottar oppsigelsen innen ikrafttredelsesdatoen, refunderes den fulle premien.

    Vi behandler saken så snart som mulig etter at vi har mottatt ovenstående opplysninger.

    Oppsigelsen skal sendes til vår salgsavdeling på gouda@gouda.no.
     

Ekspedisjoner og risikosport

  • Vilkårene har unntak for reiser i form av ekspedisjoner eller reiser av lignende karakter. Med ekspedisjoner menes eksempelvis reiser med formål å oppdage nye områder, eller reiser med et vitenskapelig formål.

    Eksempler på reiser som alltid vil betraktes som ekspedisjoner er turer til Antarktis, områder nord for den 80. breddegrad, kryssing av Grønland, opphold i Himalaya over 4 500 meters høyde, turer der man utfordrer det medisinsk forsvarlige og turer der man trosser advarsler fra lokale eller eksperter om å gjennomføre. 

    Ta kontakt med Gouda, dersom du er i tvil om din reise faller under vilkårenes definisjon av ekspedisjon, eller om en spesialforsikring med særlige vilkår vil være nødvendig.

     

  • Vi mener at en ferie skal nytes uten at man skal være nødt til å tenke på om man er forsikret eller ikke. Derfor ønsker vi å dekke alle typer aktiviteter.

    Ta dine forholdsregler, og stol på at vi ikke setter noen begrensinger for reiselysten og eventyret. Så lenge du ikke gjør noe som er ulovlig, kan du være trygg på at du er dekket dersom det skulle skje deg noe.

    Uansett hvilken spennende aktivitet du oppsøker, som for eksempel fjellklatring, off-piste kjøring, fallskjermhopping, eller dykking, er du alltid dekket hos Gouda.

    100% trygghet

    Gouda Reiseforsikring sørger for din sikkerhet på reisen. Travel Assistance, vår døgnpåne alarmsentral, kan hjelpe deg uansett når og hvor du trenger det. Her sitter det rutinerte servicemedarbeidere klare til å hjelpe deg uansett skadesituasjon. I tillegg har alarmsentralen leger, spesialister, sykepleiere og krisepersonell tilgjengelig til enhver tid slik at hjelpen kun er en telefonsamtale unna.

Sykdom og sykehusopphold

  • Alle utgifter til lege og medisiner du har i forbindelse med akutte og uventede sykdomstilfeller dekkes med ubegrenset sum, uansett graden av alvorlighet. Vi dekker hjemtransport om det oppfattes som nødvendig for tilstrekkelig behandling. Merk at hjemtransport alltid må klareres av Travel Assistance, vår døgnpåne alarmsentral. Vi dekker tilkall for opptil to familiemedlemmer som blir tilkalt ved akutt alvorlig sykdom/ulykkesskade eller død som rammer den forsikrede.