Cookie Info

Her kan du lese om bruk av cookies på gouda.no

Cookies generelt

En cookie er nødvendig for at din nettleserog en nettside kan kommunisere, og slik vise nettsiden slik den er ment å vises. En cookie er en tekstfil, som lagres i din webbrowser og gjenkjennes av nettsiden ved tilbakevendende besøk. Dette gjør det mulig for individualisert informasjon til din nettleser. En cookie kan inneholde tekst, tall eller for eksempel en dato, men det er ingen personlige opplysninger i en cookie, og den kan ikke brukes til å samle inn personlige opplysninger.

Informasjonskapsler inneholder blant annet informasjon om hvilke sider du besøker på gouda.no.

Med informasjonskapsler kan vi registrere hvordan du bruker nettsiden vår, og vi kan løpende forbedre de ulike sidene, slik at de blir enklere og bedre å bruke.

I tillegg benytter vi oss av ulike typer markedsføringsteknologi, som sporer og sender informasjon om brukeradferd på gjensidige.no til andre nettsider og annonseplattformer. Denne typen sporing vil ikke aktiveres eller deles uten et samtykke til bruk av denne typen informasjonskapsler.

Hvem ser informasjonen?

Vi bruker informasjonen internt i organisasjonen. I tillegg har vi avtaler med selskaper som lager nettstatistikk for konsernet. Vi sikrer at de personopplysninger som du gir oss ikke blir misbrukt, jf. reglene i personopplysningsloven. Det gjelder for eksempel den informasjon som du gir i skjema som sendes inn, informasjon om hvordan du bruker nettstedet og alle andre opplysninger som logges ved besøk.

Informasjonskapslene våre kan ikke spre skadelige programmer eller skade pc-en din på noen måte.

Vi har delt de ulike informasjonskapslene inn i fire ulike kategorier, ut ifra hvilken funksjon disse har. I løsningen vår for cookie-samtykke kan du velge hvilke av disse kategoriene du vil at vi skal ha tilgang til. Du kan ikke velge bort informasjonskapsler som er samlet i kategorien "Nødvendige", siden disse kreves for at nettsiden vår skal fungere.

Systemer som setter informasjonskapsler

Nødvendige

Nettsidene våre trenger disse informasjonskapslene for å fungere ordentlig. De er alltid aktivert og sørger for eksempel for at nettbutikken vår og påloggede tjenester fungerer og er trygge å bruke.

  • YouTube lagrer informasjonskapsler i nettleseren din hvis du åpner en side hvor vi har lagt inn en film som leveres av YouTube.
  • Usercentrics GmbH er en tjeneste som brukes på nettstedet for å administrere samtykket ditt.

Statistikk

Disse informasjonskapsler hjelper oss å forstå hvordan nettsidene våre brukes slik at vi kan forbedre opplevelsen og funksjonaliteten på nettstedet vårt. Vi kan for eksempel bruke statistikk for å se hvor mange som besøker de ulike nettsidene våre.

Vi bruker disse verktøyene for å forbedre nettsidene og måle hvor godt disse fungerer:

  • Piwik er et verktøy for digitale analyser som måler trafikk og adferd på nettstedet.
  • Hotjar er et verktøy for å analysere adferd på nettstedet og samle tilbakemeldinger fra brukere.
  • Task Analytics stiller noen besøkende spørsmål rundt deres opplevelse av nettstedet og om de fikk gjort det de skulle.
  • Siteimprove er et verktøy som lar oss analysere innhold, trafikk og adferd på nettstedet.

Brukeradferd og relevant innhold

Disse informasjonskapslene brukes for å samle inn data på individnivå om hvordan du bruker nettsidene våre. Dataene kan vi bruke til blant annet å forbedre løsningene våre, gi deg tilpasset innhold på nettsidene og mer relevant markedsføring i andre kommunikasjonskanaler som for eksempel e-post dersom du er kunde hos oss.

Vi samler blant annet inn

  • IP-adresser
  • dato og klokkeslett
  • nettlesertype og maskinvare
  • hvilken lenke du brukte for å komme til gjensidige.no
  • adferd på sidene

Opplysningene vil bli logget og kan identifisere individuelle brukere.

Markedsføring

Dette er informasjonskapsler og tilsvarende sporingsteknologi som brukes for annonsering og målrettet markedsføring på andre nettsider enn gjensidige.no. Informasjonskapslene brukes til å forstå hva du er interessert i på nettsiden vår, for å så tilby mer relevant markedsføring på andre nettsider.

For eksempel Google Marketing Platform, som bruker Google Tags til å måle adferd på nettsiden vår, og presentere mer relevante annonser på deres plattformer, slik som Google søk og Youtube.