Dette dekker reiseforsikringen

Informasjonen ble sist oppdatert 26.06.25.

Reiser til Midtøsten

Situasjonen i Midtøsten er for tiden svært ustabil og kan endre seg raskt. Hvis du oppholder deg i området eller planlegger en reise dit, anbefaler vi at du følger med i nyhetsbildet og Utenriksdepartementets reiseinformasjon på Informasjon til norske borgere i Midtøsten - regjeringen.no

Dersom reisen din blir påvirket – for eksempel ved flyforsinkelse eller kansellering – bør du først kontakte reisebyrået eller flyselskapet ditt for hjelp.

Vær oppmerksom på at enkelte områder er rammet av krig eller uro. Det kan føre til at flyplasser er stengt eller har begrenset drift. Det er derfor viktig å sjekke Utenriksdepartementets reiseråd før du reiser.

Viktig om reiseforsikringen din
Dersom du reiser til et område som er rammet av krig eller lignende situasjoner, kan reiseforsikringen ha begrenset dekning. Vi anbefaler derfor at du undersøker hva forsikringen dekker før du drar.

Annen nyttig informasjon

Utenriksdepartementet: Informasjon om reiser og koronavirus

Helsenorge: Informasjon om smittetiltak

Hjelp og informasjon fra UD for deg som er i utlandet

Hvis du trenger hjelp i utlandet og ikke får tak i reise- eller flyselskapet ditt, kontakt Utenriksdepartementet (UD) på telefon +47 23 95 00 00 eller pr e-post UDops@mfa.no.

Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på UDs reiseinformasjon og registrerer dig på reiseregistrering.no.

Er du reiseklar?

Med Reiseklar appen fra Utenriksdepartementet kan du blant annet holde deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for nær 200 land. Du kan også registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.

Avbestilling - slik melder du en sak

Du kan melde saken til oss på nett så snart avreisedato er passeret, og du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker. 

Ha dette klart når du melder saken 

  • Informasjon om hva du får refundert av flyselskap/reisearrangør/hotell. 
  • Skriftlig bekreftelse på om reisen er kansellert eller om du selv har avbestilt. Denne dokumentasjonen må sendes inn når du melder saken.

Slik går du frem for å melde saken

  1. Ta først kontakt med reisearrangør, flyselskap, reisearrangør, leiebilfirma eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert av dem. 
  • Dersom reisen ble kansellert har du krav på full refusjon fra reisearrangør/ flyselskapet 
  • Dersom reisen ikke ble kansellert må du innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet og hotellet og lignende dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv. 

2. Meld saken på nett

Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen.

Opplysningene du finner her på siden er forenklet og forkortet. Du finner de fullstendige vilkårene som gjelder for deg i forsikringspolisen din.

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.